אנסמבל עיתים

אנסמבל עיתים הוקם ב- 1989 ע"י הבמאית והיוצרת רנה ירושלמי והמעצב משה שטרנפלד ז"ל במטרה לחקור את מהויות התיאטרון ולחשוף את תפקידו בתוך השינויים החברתיים והתרבותיים של זמננו. השחקנים לוקחים חלק בתהליך היצירתי, בשיתוף עם הבמאית ושאר המעצבים. האנסמבל פועל כעמותה החל מ- 1992. 
    
אנסמבל עיתים פועל בשיתוף הדוק עם התיאטרון הקאמרי מאז הוזמן להופיע בחסותו עם ההצגה המלט (1989). 
 
על אופיו של האנסמבל 

הדגש באנסמבל, המהווה מעבדת תיאטרון, הינו על תהליך העבודה, בו נבדקת מחדש בכל פרויקט שאלת היחסים בין מרכיבים כמו חלל, זמן, קהל, שחקן, והקומפוזיציה עצמה. האנסמבל פותח את תהליך העבודה בפני קהל המעונין לעקוב אחר השלבים בהתפתחות התיאטרונית, וה"הצגה" כמוצר מוגמר איננה בהכרח המטרה הסופית.


הפרויקטים המיוחדים שמעלה האנסמבל עוסקים בנושאים רלוונטיים הן לתיאטרון, כחלק מחקר האומנות עצמה, והן לחברה – תוך כדי נגיעה בערכים המשתנים בדרך קיומה. 

ב1992- זכתה רנה ירושלמי בפרס משה הלוי לאמנות הבמה והיטיבו השופטים בנימוקיהם להגדיר את האנסמבל ודרכי עבודתו: 


תיאטרונה של רנה ירושלמי הוא כיום מן התופעות האסתטיות המעטות בארץ ובעולם שניתן ליחס להן את התואר "חשובות". פעילותה של רנה ירושלמי שבה ומחזירה את אמנות הבמה ליושנה, בהופכה אותה מאמצעי להסחת דעת ולבריחה מן המציאות, לדרגה של כלי עזר חיוני ומפעים, המחייב למחשבה על עצם הוויתנו האנושית, החברתית והפוליטית. יתר על כן, דרך עבודתה מבליטה את ישותה של היצירה התיאטרונית כתהליך שמטבעו אינו עשוי להגיע אל המוגמר, מדגישה את ההתקדשות הבלעדית לעבודה התיאטרונית כמשימה התובעת את כוליותו של האמן, ונותנת את הלגיטימציה לתהייה, ולתעייה האיכותית במעשה האומנותי. יחודו של האנסמבל בכך שאינו מטשטש את אישיותו של השחקן הבודד ובנכונות לבחון אמיתות מאובנות שנספחו ליצירות קלאסיות.


מטרות אלו יכולות להתממש רק במסגרת עצמאית ששחקניה פנויים לצורך הפרויקט המסוים. הקבוצה מתפתחת לאורך זמן ורוכשת כלים מיוחדים לעשייה תיאטרונית שונה במהותה. ההכנה של החומרים המשחקיים והתכנים השונים של החומר עליו עובדים נעשית בשלבים עד להתגבשות הסופית של הצורה והתוכן. בכל שלב כזה נחשפת העבודה בפני קהל צופים, המשפיעים גם הם על המשך התגבשות העבודה. עם יציאת ההפקה לקהל ממשיכה הלהקה לפתח ולשנות את ההצגה, ולכן ישנה חשיבות מירבית להבטיח תקופה ארוכה של הופעות. תנאים אלה דורשים אולם הופעות שחללו ניטרלי (כדוגמאת האנגר), המאפשר לשנות את מערכת היחסים במה-קהל בהתאם לתוכן ולצורת הפרויקט.

 

מייסדת                           רנה ירושלמי , כלת פרס ישראל
מנהל אדמיניסטרטיבי    דניאל מניקר
יו"ר ועד העמותה         עו"ד טליה יצחקי 


הועד המנהל 
מירה אידלס, רותי שילינג, יוסי שיפמן 


חברי העמותה  
אהרון מידן,  אדיבה גפן, שולי כסלו,  ד"ר שרון להבי, רוני מירקין,  עו"ד דן מירקין,

אלי לאון, צח אוריין, דליה מיסטצ'קין, 



רו"ח             צחי בלנגה, רומנו בלנגה ושות'


אנסמבל עיתים נתמך ע"י ובסיוע משרד התרבות והספורט – מינהל תרבות,

 עיריית תל-אביב –יפו,  התיאטרון הקאמרי של ת"א



מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים