משך ההצגה: 110 דקות


לרכישת כרטיסים, בחרו תאריך:

שליחותו של הממונה על משאבי אנוש

תנועה: טליה בק
תפאורה: פרידה שוהם
מוסיקה מקורית ועיבודים: אלדד לידור
ניהול מוסיקלי ומוסיקה חיה: נדב ברנשטיין
דרמטורגיה: איציק ויינגרטן
תאורה: מאיר אלון

תקציר

א.ב. יהושע, מגדולי המספרים הישראלים, חתן פרס ישראל, עיבד למחזה את ספרו "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", שתורגם לשפות רבות וזכה לתשבחות ולפרשנויות רבות בארץ ובעולם.

הכל מתחיל בפיגוע. אישה בשנות הארבעים שלה, בלי מסמך מזהה, נפצעה אנושות בשוק הירקות בירושלים, נאבקה במשך יומיים על חייה, ואחרי מותה שכבה אלמונית במדור המתים בהמתנה לבירור זהותה. בחיפוש נוסף בסל הקניות שלה התגלה תלוש משכורת, קרוע ובלי שם, של מאפייה גדולה בירושלים, אבל העובדים והממונים במאפייה לא הרגישו בהיעדרה.

עיתונאי ירושלמי ("הנחש") תוקף את המאפייה על התנכרותה לעובדת שלה מתוך "חוסר אנושיות מזעזע". אבל הבירור במאפייה מגלה שהעובדת – לא יהודייה, מהנדסת במקצועה, שעבדה במאפייה כפועלת ניקיון – פוטרה לפני חודש אבל המשיכה לקבל משכורת.

מה שהיה אפשר תחילה לפטור בהסבר פשוט, הופך בהדרגה לפסיון רב עוצמה, שמצטרפת אליו שירת מקהלה. הישיש, בעל המפעל, מסרב להסתפק בהתנצלות קצרה על אשמה עמומה ונתקף רצון כפייתי לכפרה עמוקה והוא מטיל על גיבור המחזה, הלא הוא הממונה על משאבי אנוש, להחזיר בעצמו את גופת האישה אל כפר מולדתה ולפצות את בנה ואת אימה הזקנה.

זהו סיפור פותח מחיצות, המחדש את המרופט, תוך שהוא מהבהב בין הפסיכולוגיה האישית לבין האידיאולוגיה הלאומית, בין האינטימי לבין המטפיזי.



הביקורות משבחות



"מרתק... ההצגה של א.ב.יהושע, איציק ויינגרטן ואלדד לידור, ושותפי היצירה שלהם, המעצבים הוותיקים, השחקנים של הקאמרי יחד עם השחקנים הצעירים, הצליחה לבטא בנאמנות ובהתלהבות את רוח הפסיון שיהושע יצר לפני יותר מעשור, ואת האקטואליה שלו בכל הנוגע לגר ולאלמוני החיים עמנו." (הבמה 15.6.2017)



"ספרו של א.ב. יהושע, "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" הוא סיפור מסע מופלא, פאסיון (דרך היסורים של ישו) מודרני של איש אחד המנסה להחזיר גופה למולדתה ובדרך גם לעשות תיקון לנפשו. זהו ספר מורכב הנע בין הריאליסטי לסימבולי, בין הדתי לאישי, וגם בין תרבויות שונות. הוא מתחיל בירושלים הריאליסטית, ירושלים של פיגועים ומאפיות ועיתונים מקומיים, ומסתיים בדיבורים על ירושלים אחרת, שהיא מעין סמל של אנושיות ואור ופיוס בין דתי.



העיבוד הבימתי שיצר א.ב יהושע, ביחד עם הבמאי איציק ויינגרטן והמוזיקאי אלדד לידור, מנסה ללכוד את הרבדים השונים של הסיפור, ולהפוך אותם לשלם קוהרנטי על הבמה הדינמית ומלאת ההמצאות, שעיצבה פרידה שוהם, שבבסיסה אוסף של ארונות משרדיים פשוטים.



בבסיס העיבוד נמצאת המקהלה, המורכבת משמונה שחקנים צעירים, המשמשים גם כמייצגים של דמויות משנה  שונות, אך גם מזמרים לנו שירים קצרים, חלקם ברוח יותר רצינית, וחלקם ברוח קצת היתולית, המעבירים אותנו בין מקום למקום בעלילה.



בתוך הכוריאוגרפיה המדויקת הזו מעצבת להקת השחקנים אוסף נאה של דמויות, וביניהן ניתן לציין את אוהד שחר, בתור בעל המפעל הישיש, הלנה ירלובה, בתור הקונסולית הישראלית המלווה את הממונה בדרכו ברוסיה, ונדב אסולין, בתור העיתונאי המכונה הנחש, המתעד את מסעו. ליאור לב מגלמת בחן א דמותה האילמת של האישה המתה, ולאה שלנגר מרשימה בתור האם הזקנה שאליה מגיעים בסוף. מעל לכולם בולט מיכה סלקטר, בתפקיד הראשי המעצב דמות גברית מורכבת ורבת ניואנסים, העוברת בין תחנות רבות של רגש... ביצועו העדין והמשכנע של מיכה סלקטר מחבר אותנו בסופו של דבר לאמת הרגשית הפשוטה העומדת בבסיס הסיפור הפנטסטי של א.ב יהושע."(*****ידיעות אחרונות\15.6.2017







מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים